Googelen met data

Googelen met data

Bedrijven als Google en Facebook gaan nog veel meer invloed op ons leven uitoefenen. Dat kan omdat zij data over ons online gedrag verzamelen. Ik vermoed dat Google ons leven van minuut tot minuut in kaart wil brengen om voor al die momenten op een dag een passend product te kunnen bieden en zo te sturen in wat wij denken en doen. Het duurt niet lang meer voordat Google ons leven leidt en wij ons leven leiden zoals Google dat voorstelt te doen. Science Fiction of Conspiracy Theory? Believe me: liever krijg ik nou eens niet gelijk. 

Vooralsnog wordt ons niet gevraagd of we al die data-opslag wel willen. En of ik er wel aan toe ben dat ik mijn privacy op zijn minst een beetje aan de wilgen hang. Door het gebruik van Googleproducten en Facebook, stem ik ermee in wat zij met mijn data doen. Ik heb immers de ‘voorwaarden voor dienstverlening’ getekend. Die ik net als ieder ander natuurlijk niet eerst heb gelezen. Wat overigens niet betekent dat dergelijke bedrijven zich niet aan de wet zouden moeten houden. Een paar dagen geleden nog werd Google door het Europese hof van justitie gedwongen om een bepaalde link te verwijderen omdat het iemands reputatie zou schaden. Mensen hebben nog steeds recht op hun privacy. Ook als ze gedachteloos een klikje hebben gedaan in het vakje ‘akkoord met de algemene voorwaarden’. 

Van Skype nam ik overigens wel al eens die voorwaarden minutieus door. Voor een interview met Microsoft voor Twinkle Magazine. Daar werd ik niet zo blij van; ook daarin staat dat de gesprekken die ik voer, mogen worden gescreend om passende marketing- en salesactiviteiten erop af te stemmen. Bijvoorbeeld. In het interview toen, zei countrymanager Jeroen Verkroost echter dat een bedrijf moet worden beoordeeld op zijn gedrag. En dat zou in het geval van Microsoft onberispelijk zijn.

Twee weken geleden sprak ik weer met Microsoft. Inmiddels hebben zij een endorsement van de 28 privacy authorities van de Europese Unie gekregen; Microsoft blijkt de enige partij die aan alle eisen voldoet die de EU privacy authorities stellen aan clouddiensten om privacy van gebruikers te waarborgen. Het interview met Raul Pesch van Microsoft is het coverinterview van het geheel gerestylde Tijdschrift voor Marketing, dat in juni verschijnt.

In Tijdschrift voor Marketing van april stond mijn interview met Joris Merks van Google. Over data had hij niet zoveel te melden, over andere zaken des te meer.