Merken bouwen bij Google

Interessant interview vanochtend, met Joris Merks van Google over het bouwen van een merk in dit digitale tijdperk. Merks zat tijdens dit interview in het hoofdkantoor van Google Europa: Dublin. Ik in het Google hoofdkantoor Nederland: Amsterdam.

 

 

Dat Merks in Dublin zat, bood een inkoppertje: Ierland is immers het belastingmekka voor internationale bedrijven die optimaal gebruik willen maken van de gaten in de Europese belastingwetgeving. Google betaalt daardoor nog geen 5 procent belasting. Kom daar maar eens om als hardwerkende journalist-ondernemer. Het mag dan allemaal mogen volgens de wet en ‘ze’ doen het allemaal, ethisch juist is het in mijn ogen allerminst om als multinational zo weinig maatschappelijke verantwoordelijkheid te dragen.

Van belastingen, wet- en regelgeving had Merks weinig kaas gegeten, zo zei hij zelf. Daarover ging het interview dan ook niet. Voor de trends en ontwikkelingen op mediaal/digitaal gebied moet je wél bij hem zijn. Tipje van de sluier: er ontstaat volgens Merks ruimte voor producten die privacy beschermen. Prima dat daar dan een prijskaartje aanhangt, vind ik. Typisch zo’n interview waarvan ik al voor het uitwerken weet dat het een puik stukje leeswerk wordt. In Tijdschrift voor Marketing van april. Wordt vervolgd.