Techniek, marketing en uw privacy

Waarom marketing zo’n boeiend vakgebied is, dat ik er zo graag net als gezondheidszorg over schrijf? Dat heeft te maken met de voortdenderende techniek, die marketingtechnisch veel mogelijk maakt, maar ons ook dwingt om na te denken over fundamentele waarden als privacy. Wat technisch kan door ons online surfgedrag, is vanuit privacy-overwegingen zeer onwenselijk. En we hebben met zijn allen geen idee wat er allemaal over ons wordt vastgelegd. De activiteiten van de NSA zijn er niks bij vergeleken.

Wie beweert niks te verbergen te hebben en het eens is met Mark Zuckerberg dat privacy dood is, moet eens mijn artikel lezen voor Tijdschrift voor Marketing over dit onderwerp: Hoe privacy de marketingagenda gaat bepalen. Dat ik schreef met collega Wally Cartigny. Ook voor VUmc schreef ik recentelijk een bericht waarin het medisch beroepsgeheim centraal staat. Die laatste mag ik helaas niet delen met de wereld.

Privacy is hot. Maar daarmee vertel ik geloof ik niks nieuws.