Biografie
Ik ben geboren in 1968 onder de rook van Alkmaar in Noord-Holland. Schrijven deed ik al vroeg; gedichtjes, gedachten. Toen ik de middelbare school afsloot, wilde ik journalist worden. Een academische studie op dat vlak bestond nog niet, maar met politicologie zat ik vast in de goede richting. (1987) Door mijn activiteiten bij een politieke jongerenorganisatie, besloot ik niet alleen mijn studie een jaartje uit te stellen, ik besloot ook een andere studie te volgen. (1988) Politieke wetenschappen studeren bezigheden op datzelfde vlak waren samen wat te veel van het goede.
Studie Filosofie
Een zoektocht langs verschillende studies volgde. (1988 – 1990) Van sociaalwetenschappelijke informatica tot filosofie en bij die laatste vond ik wat ik zocht: een nadere verdieping van mijn denken maar ook een verdieping van vaardigheden als argumenteren en formuleren, schrijven kortom. Ik studeerde af in de cognitieve wijsbegeerte op de (on)mogelijkheid van bewustzijn voor computers. (1996) De extra studiejaren financierde ik vervolgens door raadslid te worden in Amsterdam Oud-West. (1994 – 1997).
Hoewel een carrière in het openbaar bestuur met een cv als de mijne logisch leek, besloot ik het commerciële pad op te gaan. Eerst bij Randstad Uitzendbureau als mobiliteitsadviseur (1997) en daarna bij de Postbank (1998 – 2002 – nu ING Bank) als teammanager respectievelijk productmanager; dat laatste was mogelijk omdat ik in die jaren mijn NIMA A en B haalde (1998 – 1999).
Terug naar de journalistiek
Nadat ik een kindje kreeg (2001) besloot ik dat het tijd was om weer terug te keren naar waar altijd al mijn hart lag: de journalistiek/het schrijverschap (2003 – heden). Maar mijn ervaringen als marketeer en manager hebben mij van kennis en vaardigheden voorzien waar ik tot op heden de vruchten van pluk. Ik heb veel geschreven over marketing, onder meer enkele jaren als adjunct-hoofdredacteur van MarketingResult; blad voor direct marketing (2010 – 2012) en een paar jaar de coverinterviews voor Tijdschrift voor Marketing (2012 – 2014 TvM). Over digitale marketing met name, schreef ik eveneens voor TvM maar ook voor Twinkle Magazine, vaktijdschrift voor de webwinkel (2012 – 2015).
Ik heb in de beginjaren veel zogeheten ‘echt’ journalistiek werk gedaan. Geschreven voor de Volkskrant over (trends in) werk, reisverhalen voor het Parool en NRC, enkele onderzoeksjournalistieke producties (NRC, Opzij, Intermediair); in alle gevallen voor een beter tarief dan wat nu, flink wat conjuncturele golfbewegingen later, nog geboden wordt. Wil je nu, in 2022 je brood verdienen met ‘pure’ journalistiek, dan is dat droog brood, ofwel, een leven van materiële franje gespeend. Is dat erg? Ja, dat is erg: er is nauwelijks geld voor goede, diepgravende journalistiek. De media bevinden zich al jaren in een disruptieve markt: het abonnementen- en advertentieverdienmodel levert dagbladen niet meer genoeg omzet op om normale, goede tarieven aan freelancers te betalen, terwijl ze van die freelancers wel afhankelijk zijn om als flexibele schil in te springen bij tijdrovende klussen (lees: onderzoeksjournalistiek) of tijden van drukte.
Tegelijk is er een reden voor dat ik ‘echt’ en ‘pure’ hierboven tussen aanhalingstekens zet. En dat is dat ik mijn werk doe vanuit het besef altijd te zoeken naar de feiten en mij niet voor het karretje laat spannen van partijen die niet kunnen leven met die feitelijkheid. Een dubbele ontkenning in de vorige zin en ik wil niet verkeerd begrepen worden, daarom anders gezegd: ik ben ook in mijn ‘commerciële’ werk zo feitelijk mogelijk. De goede verstaander begrijpt nu ook waarom ‘commerciële’ ook tussen aanhalingstekens staat.
Gezondheidszorg
Naast marketing ben ik steeds meer gaan schrijven voor en over de gezondheidszorg en dat heb ik in de loop der jaren flink uitgebreid. Voor verschillende stimuleringsprogramma’s van VWS voor de langdurige zorg (In voor zorg, Waardigheid & trots, Nieuwe wegen ggz en opvang) heb ik een ontelbare hoeveelheid verslagen van bijeenkomsten, portretten van zorgbestuurders en mooie organisatieprofielen geschreven. (2009 – 2018)
Ook heb ik als strateeg een aantal van die organisaties ondersteund bij het realiseren van hun doelen. (2015 – 2018) Ik heb ook lesgegeven in de marketingstrategie. En hoewel ik marketing geen al te exacte wetenschap vind, vind ik de SWOT wel een waardevol instrument. Een SWOT maken is nog steeds een soort hobby.
Verder nog uitwerken:
- Ik heb mij als journalist niet alleen ontwikkeld in strategie, maar ook in storytelling.
- Inhoudelijk NU: digitalisering, zorgtechnologie, data(ethiek), A.I..